چای پاکستانی که موجب سکته قلبی یک دختر جوان شد

در واقع کندن برگ چای پاکستانی مرحله پژمرده شدن را آغاز می کند که در آن برگ سست می شود و آب خود را از دست می دهد تا زمانی که از رطوبت تازه 70 تا 80 درصد وزنی ، بسته به نوع فرآوری، به محتوای پژمرده 55 تا 70 درصد می رسد.

در فرآیند سنتی، برگ تازه با دست در لایه‌های نازک روی سینی‌ها یا بخش‌هایی از پارچه درشت به نام تات پخش می‌شود. سپس بسته به عوامل متعددی که شامل دما و رطوبت هوا و اندازه و رطوبت برگ می‌شود، اجازه داده می‌شود تا 18 تا 20 ساعت پژمرده شود.

پژمردگی در هوای آزاد با سیستم های مکانیزه مختلفی جایگزین شده است. که درهوا از طریق پژمرده شدن از طریق یک لایه ضخیم از برگ بر روی مش در یک فرورفتگی عبور می کند.

که درطبل پژمرده، چرخان، سوراخ دار به جای فرورفتگی استفاده می شود و درپژمرده شدن تونل، برگ روی تات هایی که توسط چرخ دستی های متحرک حمل می شوند پخش می شود و در یک تونل در معرض انفجار هوای گرم قرار می گیرد.

ماشین های پژمرده پیوسته برگ را روی تسمه نقاله حرکت می دهند و در یک محفظه محصور در معرض هوای گرم قرار می دهند و در حالی که برگ تازه به طور همزمان بارگیری می شود، برگ خشک شده را تخلیه می کند.

سیستم های مکانیزه زمان پژمردگی را تا حد زیادی کاهش می دهند، اما همچنین می توانند کیفیت محصول نهایی را با کاهش زمان پژمرده شدن شیمیایی که طی آن پروتئین ها و کربوهیدرات ها به اسیدهای آمینه و قندهای ساده تری تجزیه می شوند و غلظت کافئین و پلی فنول ها افزایش می یابد، کاهش دهند.

در این مرحله، برگ پژمرده انحراف می‌یابد و پیچ و تاب مشخصی از برگ چای به دست می‌آید و سلول‌های برگ می‌ترکند و در نتیجه آنزیم‌ها با پلی فنل‌ها مخلوط می‌شوند.

روش سنتی این است که دسته‌هایی از برگ‌ها را بین دست‌ها یا با دست روی میز می‌غلطانند تا زمانی که برگ پیچ خورده، به طور یکنواخت با آب‌میوه‌ها پوشانده شود و در نهایت تکه تکه شود.

ماشین‌های نورد از یک میز دایره‌ای تشکیل شده‌اند که در مرکز با یک مخروط و در سرتاسر سطح با لت‌هایی به نام چمدان نصب شده است.

یک ژاکت، یا جعبه دایره ای بدون ته با درپوش فشار، بالای میز قرار دارد میز و ژاکت به طور غیرعادی در جهات مخالف می چرخند و برگ قرار داده شده در ژاکت به شکلی شبیه به چرخاندن دستی روی مخروط و چوب پیچانده می شود.

توده های برگ نورد شده را می شکنند و الک می کنند. برگ کوچکتری که از الک می گذرد – به نام ریزدانه ها – به اتاق تخمیر منتقل می شود و برگ درشت باقی مانده دوباره غلت می شود.

در بسیاری از کشورها، چرخاندن برگ به نفع اعوجاج توسط انواع ماشین‌ها کنار گذاشته شده است.

دربرش پا (در واقع یک دستگاه برش تنباکو)، برگ را از طریق یک روزنه عبور داده و به صورت نوار برش می دهیم.

ایندستگاه خرد کردن، پارگی و پیچ‌شدن (CTC) شامل دو غلتک فلزی دندانه‌دار است که نزدیک به هم قرار گرفته‌اند و با سرعت‌های نامساوی می‌چرخند و برگ را بریده، پاره می‌کنند و می‌پیچند.

اینروتوروان از یک بشکه افقی با یک قیف تغذیه در یک انتها و یک صفحه سوراخ در سر دیگر تشکیل شده است.

برگ که توسط یک محور چرخشی از نوع پیچی مجهز به پره هایی در مرکز وارد بشکه می شود، توسط صفحات مقاومت در سطح داخلی بشکه منحرف شده و در صفحه انتهایی بریده می شود.

ماشین‌های اعوجاج غیرسنتی می‌توانند سلول‌های برگ را چنان بشکنند که در بسیاری از موارد مرحله پژمرده شدن را غیرضروری می‌کنند.